האוהבים, הצדק והמגדל

The-LOVERS--VI

קלף המגדל – חזרה אל המערה של אפלטון

השלב הבא במשל המערה, מתאר מצב בו משחררים את השוטה מכבליו, ומכריחים אותו לעמוד וללכת לכיוון האש. נשאלת השאלה איך השוטה יגיב?
קודם כל, אפשר להבין שהשוטה יהיה מבוהל ומבולבל לגמרי, גם מהמראות וגם מהמאמצים החדשים שנכפו עליו. האש המפחידה וניצוצותיה, יצרבו ויכאיבו לעיניו, וכאשר יראה את הפסלים, שאת צלליהם ראה כל חייו, לבטח יחשוב שכל זה שיגעון.
ובכלל אולי יש צורך בזמן רב עד ששריריו של השוטה יתחזקו והוא ילמד ללכת.

ניתן לצפות שהשוטה ירצה לחזור למקומו, למראות שהוא רגיל ומסוגל לראות, שבעיניו ברורים והגיוניים יותר מהמראות החדשים. השוטה לבטח יעדיף לשקוע שוב בחייו המוכרים ולהרגליו הישנים.
אבל במקרה זה אין לו ברירה, מישהו מושך אותו בכוח בעליה הקשה והתלולה לעבר פתח המערה, אל אור השמש. דומה הדבר לבני ישראל, שרצו לחזור למצרים אל סיר הבשר המוכר להם.

בקלף עצמו הברק מסמל זעזוע; שבירה של דבר קיים, צורת חיים, הרגלים, תפיסות, הבנות, שקרים ועוד.  אבל השבירה וההרס לא יכולים לבוא ללא העזרה, היד המושטת, מסמלת את העזרה שהשוטה מקבל, היד שמשחררת אותו מהשלשלאות, ומושכת אותו מעלה.
בדיוק כמו במשל, כאשר כוח חיצוני משחרר את האדם, מכריח אותו לשנות את דפוסי חייו ומושך אותו לראות ולהתמודד עם המציאות.

אם אנסה להסביר ולהרחיב את הדברים בצורה שונה, הרי שעד כה השוטה היה בטוח שהוא אדם חופשי, בעל רצון משלו, שולט בחייו, מחליט וסולל את דרכו לפי רצונו. אבל לאחר שהשוטה הצליח לרדת אל השאול, ולגלות את מצבו האמתי (קלף השטן) החלה תמונתו הדמיונית, להיסדק ולהתפרק. בשלב זה, גילוי מצבו זעזע וטלטל את השוטה בעצמה כה עזה, עד שלרגע הצליח הוא לראות ולהבין את מצבו האמתי. באותו רגע המסכות הרבות, השקרים, הדמיון והשינה של השוטה פינו את מקומם להכרה ברורה.
גם אחרי גילוי מרעיש זה, השוטה יירדם שוב ושוב, ויאחז בשקריו הרבים, אך כעת אותה הכרה, לא תניח לו לעולם. עבודתו כעת, היא להתעורר שוב ושוב ולראות את מצבו האמתי, כל שניה נחשבת ומשפיעה.
בשלב מסוים כל אותן ההתעוררויות יוצרות בשוטה דבר מה חדש, המסוגל להתמודד בצורה טובה יותר ומוצלחת יותר עם מצבו. השאיפה כעת – לצאת מהמערה.

הראיה וההכרה עליהן דיברתי, הכרחיות להתקדמותו של השוטה, אך הן רחוקות מאוד מעשיה עצמה. השוטה עדיין לא יודע ולא יכול לעשות, הוא עדיין כבול בשלשלאות, הוא חייב לקבל עזרה, מישהו צריך לעזור לו להשתחרר ולעזור לו להתחיל לצאת מהמערה.
חוץ מהעזרה המדוברת, השוטה צריך להתחיל להפעיל מאמצים משלו. על השוטה להשתדל לחזור אל המצב אותו למד מהמתינות, מצב בו הוא זוכר את עצמו, רק כך הוא יצליח להתקדם.
עליו ללמוד לעבוד עם הרגש שלו, ואם בקלף מתינות היה כבר רמז הקשור לעבודה על רגשות הרי שכעת עבודה זו מתרחבת ומעמיקה. כעת על השוטה ללמוד כיצד להתמיר את הרגש השלילי שלו, או במילים אחרות, כיצד לזקק אנרגיה גסה וליצור מתוכה אנרגיה עדינה בהרבה.
ללא מאמצים אלה, וללא עזרה חיצונית, היציאה מהמערה בלתי אפשרית…

בנוסף על השוטה לעבוד על ההזדהויות שלו, וגם זאת הוא למד מהמתינות.
הזדהות:
ההזדהות היא הדבק ששומר את כל קורי השינה ביחד. האדם מזוהה תמיד, הדבר היחיד שמשתנה הוא נושא ההזדהות. הזדהות מרתקת את תשומת לבנו! מרתקת את המחשבות שלנו, את הרגשות שלנו, את החושים שלנו, התשוקות והדמיון. ברגע שאדם מזדהה עם דבר מה, הוא מיד שוכח הכל, את המטרות שלו, את ההחלטות שלו, הכל נעלם ובאותו רגע כל מה שנשאר היא ההזדהות החדשה.
אותה הזדהות חדשה לוכדת את האדם או שואבת אותו, והוא חדל להתקיים, הוא שוכח את עצמו, רק ההזדהות שם.
זה יכול להיות כל דבר; גירוי חיצוני או פנימי. דבר שאנו אומרים, או משהוא שנאמר ע"י מישהו אחר, פעולה של מישהו, התנהגות של מישהו.

אך המצב בהרבה יותר קשה, האדם מזוהה קודם כל עם התמונה הדמיונית שהוא יצר לעצמו: מי אני, מה אני אוהב, מה דוחה אותי, איך אני אמור להתנהג, איך לדבר, עם מי להתיידד, איך אנשים אחרים אמורים לדבר אלי, מה טוב לי ומה רע לי, הפחדים והחששות שלי, העקרונות והאמונות, ועוד ועוד… בקיצור עם הדמיון שלו.
הזדהות זו, שומרת את האדם במקום ממנו הוא לא יכול לראות את האמת על עצמו.
על השוטה להבין יותר את צורת הפעולה של תפקודיו כדי להבין הזדהות, כיוון שהוא מזדהה דרך התפקודים שלנו; הדבר הברור ביותר הוא ההזדהות עם הרגשות שלנו: אני אוהב, אני פגוע, אני באקסטזה רגשית וכל העולם חדל להתקיים, ההיגיון נעלם.

קלף האוהבים

קלף האוהבים מזכיר לנו שוב, שללא אותו זעזוע ועזרה חיצונית, היה האדם עדיין תלוי בחוק המקרה. במילים אחרות, במצב זה אין לאדם כל בחירה, כל התנהלותו מקרית לגמרי ותלויה בהשפעות וגירויים, הוא עצמו אינו יכול לעשות מאומה, ומתנהל כמו מריונטה על חוטים. מי שמושך בחוטים הם הגירויים הרבים.

כפי שכתב מישל דה מונטיין:
״אין להתפלא, אומר חכם קדמון אחד, שהמקרה שולט בנו כל-כך, כיוון שאנו חיים על פי המקרה ומי שלא התווה לחייו, בכללותם, כיוון מוגדר, אינו מסוגל לשלוט במעשיו אחד לאחד. מי שאינו רואה בדמיונו את הצורה השלמה, לא יוכל לחבר את חלקיה.״

העקרון כאן פשוט מאוד: בכל פעם שהשוטה ימצא על צומת דרכים, הוא תמיד יפנה אל האפשרות בה באותו רגע יש פחות התנגדות. כלומר, הפניה תהיה תמיד לכיוון, אשר מרוח הנסיבות קל לשוטה לפנות באותו רגע, אותו כיוון מהווה חיכוך קטן יותר מהאפשרות או אפשרויות אחרות, וחיכוך קטן יותר אומר סבל קטן יותר.
כמובן שהשוטה יספר לעצמו שהוא ״בחר״ לפנות לכיוון זה מסיבה כזו או אחרת, אך לאמתו של דבר יהיה זה רק שקר.
הבעיה שמאותה הצומת השוטה יכול לראות רק למרחק של צעד קדימה, והכיוון שבצומת נחשב לבעל ההתנגדות הקלה יותר, אחרי צעד או שניים יכול להתגלות ככיוון עם הקשיים הגדולים ביותר, עם החיכוך והסבל הרב ביותר.

הקלף עצמו… מציג את השוטה עומד על צומת דרכים, הוא יכול לפנות ימינה או שמאלה, ובכל פניה יפגוש בדמות אישה. האחת ערומה ומפתה, והשניה לבושה בבגדים אפורים ומסוגרת בעצמה.
הדמויות מייצגות את הגירוי, ואת הקושי: הדמות הנמצאת בצידו הימני של השוטה מייצגת את הגירוי, לעומת הדמות השמאלית המסוגרת והנעימה פחות, הדמות הימנית מייצגת את הכיוון המהווה התנגדות פחותה לאותו רגע.

במצבו הקודם של השוטה, המצב בו השוטה נשלט ע״י הגירויים וחיפש תמיד את הפניה ללא התנגדות, ברור לכולנו שהשוטה היה פונה ימינה. אבל כעת השוטה נימצא במצב אחר. ״הבחירה״ האם להישאר כבול במערה, או לנסות לצאת ממנה, כעת על הפרק. וכפי שנאמר במשל המערה, אף על פי שהקיום במערה הוא קיום לא אנושי, והשוטה כבר מודע יחסית למצבו האמתי, ויש להניח שירצה להשתחרר ולשפר את מצבו, אבל המאמצים החדשים והקשים הנדרשים כדי להשתחרר ולצאת מהמערה, אליהם הוא לא רגיל עלולים לגרום לו להישאר במקומו המוכר.
קלף זה מדבר אף הוא על הזדהות, עליה הסברתי בהתייחסותי לקלף המגדל.

מעל השוטה והדמויות, מופיעה השמש, האור אליו שואף השוטה להגיע, האור האמתי לעומת האור הקיים במערה. בנוסף נמצאת שם קשת טעונה בחץ, בדיוק כפי שהברק בקלף המגדל מסמנים את הזעזוע.

קלף הצדק

הקלף הקודם לקלף הצדק – גלגל המזל, דיבר על כך שהשוטה נשלט ע״י חוק המקרה, לעומתו קלף הצדק מייצג את הגורל. השוטה במצבו החדש נחשף לגורלו.

ניתן בצורה גסה לומר, שגורלו של האדם הוא תפקידו בעולם זה, ואת תפקידו ניתן לתאר כ – שמירה של קיום נכון, הדרך אל אמיתות נשגבות, איזון, והארה.
על האדם להשתדל לבצע את תפקידו בצורה הטובה ביותר, אך עד כה, השוטה כלל לא היה מודע שיש לו תפקיד, ואם ניסה לבצע דבר מה, הרי שהיו אלה רק סיפורי מעשיות שסיפר לעצמו.

כבר בהתחלה כאשר הצגתי את קלף השוטה, רשמתי עליו:
״החיים בעולם הזה, מכילים בתוכם את האפשרות להתעוררות.
דרכו של השוטה, אשר אומנות החיים זרה לו, מובילה אל האבדון.
השוטה מייצג את האנושות: האנושות השרויה בשינה, ללא מודעות וללא כל הבנה.
השוטה כלל לא מבין ולא מודע למה שקורה לו, חלומו הוא הדמיון וההזדהות, בהם הוא שרוי כל חייו.
הוא מייצג את האדם שלא יכול לעשות, אין לו רצון והוא נשלט ע"י חוק המקרה.
כל חייו מנסה השוטה לברוח מהתמודדות עם החיים, עם הקשיים, עם חיכוך ועם הסבל, אשר אותם מסמל הכלב.״
כעת הגיע הזמן, על השוטה להפסיק לברוח, עליו להתעורר מחלומו ולהתחיל להתמודד עם המציאות, עליו להתחיל לבצע את תפקידו.

על הקלף עצמו אנו פוגשים את הדמות המייצגת את הצדק, בידה הימנית היא אוחזת את החרב שנועדה לגדוע כל דבר המפריע לקיים את התפקיד.
בתחתית הקלף אנו רואים את המאזניים, הם מאוזנים לגמרי ומסמלים את האיזון עליו השוטה אמור לשאוף אם יצליח לקיים את תפקידו כראוי.
על המאזניים אנו רואים את הסמלים (הירוגליפים מצריים) עליהם דיברתי כאשר הצגתי את קלף ״השוטה״ המייצגים מצד אחד את נוצת הצדק ומצד השני את ליבו של השוטה, אם חייו של השוטה לא היו מאוזנים והוא לא ביצע את תפקידו כראוי, ליבו ישקול יותר מהנוצה והאיזון יופר.

אל הצדק ההודי – יאמה, אשר מייצג גם את המוות השומר של הדהרמה או החוקים הקוסמים – הגורל.
גם כאשר הוא מייצג את הצדק הוא מייצג את תחילת המוות של החיים לפני הערות, החיים בהם האדם ישן (השוטה).
הקלף מייצג כאן את תחילת השינוי, כלומר את השלבים הראשונים של מוות החיים הישנים לפני ההולדה של החיים החדשים.

המאזניים מייצגים את האיזון, שבלעדיו האדם לא יכול להיכנס אל השפעתו של הגורל.
כדי להיכנס אל השפעות הגורל, צריך האדם ללמוד לאזן את תפקודיו, אשר מיוצגים על ידי החרב – התפקוד שכלי, הגביע – התפקוד הרגשי, המוט – התפקוד התנועתי והמטבע – התפקוד האינסטינקטיבי.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d בלוגרים אהבו את זה: