הקיסר והנזיר

כפי שנאמר כבר, בשלב בו השוטה מגיע אל הכוהנת הגדולה, ונעזר בקלף המרכבה כדי להמשיך ולהתקדם אל הקיסרית, נוצר תהליך שני המקביל לתהליך הראשון, כך השוטה ממשיך להתקדם בשני מישורים במקביל.

ראינו דוגמה לכך כאשר השוטה הגיע לקיסרית במישור אחד, ובמקביל אל קלף הכוח במישור השני.
זו הסיבה שגם כעת כאשר השוטה מגיע אל הקיסר במישור אחד, הוא מגיע גם אל הנזיר הנמצא במישור השני.

הקיסר
בשלב זה אוכל לומר על הקיסר שהוא מסמל מסגרת וחוקים.
מסגרת במובן של חוקיות מסוימת המחייבת את השוטה לוותר על דברים שעד עתה החשיב כשלו, וע״י כך ליצור מצב אשר יאפשר להשפעות גבוהות יותר ליצור ולפתח בו את ה׳אני׳ האמיתי שלו.

השוטה התנהל עד כה בצורה מפוזרת, ללא סדר שיכול לכוון אותו, ניתן לומר שהוא הובל עם רוח הנסיבות הנושאת אותו, כלומר, המקרה שלט בחייו.
כפי שכתב מישל דה מונטיין: ״איננו הולכים, אנו נישאים, כחפצים הצפים על פני המים, פעם לאט ופעם בכוח, לפי שהמים גועשים או שקטים…״

כעת, בפוגשו את הקיסר, עליו להתנהל לפי החוקים של הקיסר: כלומר אם רוצה השוטה להמשיך ולהתקדם, יהיה חייב הוא להתחיל להתנהל בצורה אחרת וחדשה ובמקביל יהיה עליו לוותר על אין סוף גחמות אהובות ויקרות לו, אשר בשלב זה יכולות רק לעכב אותו.

ישנו שיר האומר: ״כולם רוצים להגיע לגן עדן, אבל אף אחד לא רוצה למות״.
כך גם השוטה, אשר רוצה להמשיך ולהתקדם, אך מבחינתו וויתור על אותם גחמות הוא מוות.
הרי בעיניו אותם גחמות – עקרונות, אהבות, שנאות, הרגלים, שקרים, הזדהויות ועוד, הם הוא עצמו, ובוויתורו על כל אלה, הוא מוותר על עצמו למען משהו זר וחיצוני.

לאמתו של דבר, השוטה לא מכיר את עצמו כלל, כל אשר הוא חושב את עצמו, הוא רק דמיון ושקר עצמי, תחפושות אשר הוא אסף בדרך והתעטף בהן.
במילים אחרות, השוטה פיתח מן תמונה דמיונית על עצמו, ובעזרתה השוטה ׳מגדיר׳ את עצמו.
אותה תמונה דמיונית מכילה בתוכה שקרים על מי אני, מה אני אוהב, ממה אני סולד, מה הדעות שלי, מה העקרונות שלי, כיצד עלי להתנהג וכיצד אחרים אמורים להתנהג עמי.

בנוסף, הקיסר דורש דבר נוסף מהשוטה: עליו להגדיר לעצמו מטרה הקשורה בהתקדמותו והתפתחותו ולפעול רק על פי החוקים של מטרתו החדשה, כלומר עליו לפעול בצורה כזו שכל פעולותיו יקדמו את המטרה.
כאשר השוטה מציב לעצמנו מטרה, הוא יוצר לעצמנו מסגרת חוקים חדשה. כל עוד יקפיד לא לסטות ממטרה זו, תחול עליו מסגרת החוקים החדשה.
מדובר על חוקים שונים מהחוקים החלים עליו ביום יום, אליהם התרגל השוטה לגמרי.
החוקים החדשים, כל עוד המטרה היא מטרה מועילה להתקדמות והתפתחות, יגרמו לחיכוך וסבל.
התגובה הראשונה והתשוקה הראשונה של השוטה, תהיה להיפתר מאותו חיכוך, או במילים אחרות לסטות מהמטרה.
כדי להישאר בקו המטרה ללא סטייה, צריך השוטה להשקיע אנרגיה ומאמצים ועליו להתגבר על החיכוך והסבל. המטרה נבחרת לאחר התבוננות והבנה של תפקודיו של השוטה.

הקיסר יכול לסמל גם את פגישתו הראשונה של השוטה עם קבוצה או בית ספר, כלומר מסגרת בה אנשים כמוהו מקבלים הדרכה ועזרה.
לאחר שהשוטה מנסה להתגבר על החיה (קלף הכוח) כדי להגיע למצבה של הקיסרית, ומגלה שהוא נכשל שוב ושוב, הוא מגיע למסקנה שלבד ההתקדמות בלתי אפשרית, הוא מבין שעליו לחפש עזרה. (עניין זה הוסבר ע״י משל הכלא).

הנזיר
לאחר שהשוטה מבין שהוא כלל לא מכיר את עצמו, ורוב הדברים אשר החשיב כשלו, היו רק שקרים ותמונה דמיונית, מתחיל השוטה בלימוד עצמו.

"הסיבה הראשונה לעבדותו הפנימית של האדם היא בורותו, ומעל לכל, בורותו לגבי עצמו. ללא ידיעת עצמו, ללא הבנה של עבודת המכונה שלו ותפקודיה, אין האדם יכול להיות חופשי, אין בידו לשלוט בעצמו, והוא יישאר תמיד עבד וכלי-משחק בידי הכוחות הפועלים עליו. "זו הסיבה שבכל התורות העתיקות הייתה התביעה הראשונה, בראשיתה של הדרך לשחרור: 'דע את עצמך'."
ג. א. גורדייף

כדי להמשיך ולהתפתח, ולא לחרוג מהחוקים של הקיסר וכדי להציב לעצמו מטרה, חייב השוטה לדעת את עצמו. אם לא ידע את עצמו הרי שלא ידע האם דבר מה בו פועל לא כראוי, ומה עליו לשנות ולתקן או להחליף.
השוטה בשלב זה חייב להיות כנה עם עצמו, עליו להפסיק לספר לעצמו מעשיות ושקרים ועליו להתחיל להבחין כפי יכולתו באמת היחסית.
השוטה צריך להיעזר בכל הכלים שקיבל עד כה, ובעוד כלי חשוב אשר קיים בתוכו – המצפון.

תפקידו של המצפון להורות את מה שטוב להתפתחות ומה שיכול להועיל להתפתחות האדם.
קלף הנזיר המסמל את המצפון המאיר לנו את הדרך ומורה על הכיוון הנכון. הוא נימצא שם כמו מגדלור ומאיר עם העששית שלו.
הוא תמיד יורה על האמת, גם אם אותה אמת מובילה אותנו אל מקום חשוך ומפחיד. בלעדיו לעולם לא היינו נכנסים לאותו מקום.

בקלף מורה הנזיר שעלינו להיכנס למערה. מדובר על ירידה לעומק, העומק שלנו: ראיה של האמת ופיצוץ התמונה הדמיונית שלנו. כאשר ירד האדם לתוך המערה, הוא יראה את מצבו האמתי.
לנזיר יש מטרה ברורה, הוא השיל מעליו את כל צורות החיים והתחייב למטרה אחת. כך גם המצפון, ניתן תמיד לסמוך עליו שהוא יורה על האמת. אין סיבה לפחוד שיתפתה לדבר מה אחר ויעזוב את משמרתו. הוא תמיד ידאג לשמר את האש בעששית שלו.

אף על פי שהמצפון תמיד נמצא ומאיר, רוב הזמן השוטה לא יכול להבחין באור של המצפון, האור שלו חלוש והאדם מפספס ומבלבל אותו בקלות עם שאר האורות הדמיוניים, המזויפים, והמרשימים כל כך, הזוהרים בעוצמה גדולה בהרבה.
במקרה שהשוטה למד להבחין במצפונו, עליו לנסות לפעול לפי צו מצפונו, במקרה שלנו, על השוטה להיכנס אל המערה כדי ללמוד על מצבו האמתי.
מוטיב הירידה אל המערה או הירידה אל השאול, קיים ברוב התרבויות, המיתולוגיות ועוד…

מה הוא המצפון, ובמה הוא שונה מהמוסר?
מצפון הוא מצב, בו האדם רואה ומרגיש את כל מה שהוא מרגיש באותו רגע. כלומר, יהיו שם בהכרח המון רגשות סותרים כגון: גאווה עצמית, פחדים, אפסות, בטחון עצמי ועוד…
המצפון יודע לנקות את השקרים הרבים, ואת המנגנונים הרבים הנוצרים עם הזמן שתפקידם לשמר את שנתנו ואת השקרים שלנו.
הוא חודר מבעד כל אלה, ומורה על הדבר האמתי והנכון לגבינו בכל מה שקשור להתפתחות "רוחנית". המצפון קשור למהות שלנו, הוא לא מלאכותי.

המוסר הוא מנגנון מלאכותי הנוצר עם הזמן. הוא לא אחיד כמו המצפון, וקשור ישירות לחינוך ולאגו שכל אדם מפתח לעצמו, המושפע ישירות מהסביבה בה הוא חי.
מה שמוסרי בסין, לא מוסרי באירופה ומה שמוסרי באירופה לא מוסרי באפריקה, מה שמוסרי באפריקה לא מוסרי בארצות ערב, מה שמוסרי במעמד אחד של חברה אינו מוסרי במעמד אחר ולהפך.
לדוגמה: בארצות ערב נקמת דם הוא דבר מה מקובל ומוסרי, באירופה יחשב דבר זה לבלתי מוסרי במיוחד.

מוסר הוא תופעה מלאכותית, אשר בנוי מהגבלות ודרישות שונות, חלקן בעלות טעם ביסודן וחלקן חסרות כל משמעות.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d בלוגרים אהבו את זה: