כיצד אנו יכולים לבחון ידע המצוי בספרים?

אם נניח לרגע, שמדובר בנושא חדש, נושא שמעולם לא התנסינו בו, לא תאורטית ולא מעשית/פרקטית.
כיצד אנו ניגשים לבחון ידע מסוג זה?
קודם כל, יש צורך לציין שספר יכול להעביר ידע תאורטי, אף על פי שניתן לתאר בכתב גם הוראות המסבירות כיצד לבצע פעולה, הרי שמידע מסוג זה מיועד לאנשים שכבר מכירים ברמה כזו או אחרת את הנושא. הלא מנוסים עלולים ליישם את המתואר בספר בצורה לא נכונה.

גם כאשר אנו למדים משהוא ממקור ראשון, נומר ממדריך, עלינו לחזור שוב ושוב על הפעולות או התנועות אותם אנו למדים, ורק לאחר הסברים, הכוונות ותיקונים ספציפיים שנקבל מידי המדריך, נוכל ליישם את הדברים כהלכה.
אם כך, מה קורה כאשר אנו קוראים ומנסים ליישם דבר מה, ללא כל הסבר מאדם מנוסה, ללא הכוונה וללא ביקורת היכולה לתקן את טעויותינו?

כדי להמחיש את השאלה, ניתן לשם דוגמה, להשתמש בנושאים רבים, נניח שיטת לחימה.

מי שהתנסה בלימוד אמתי של שיטת לחימה, יכול להבין שללא התנסות מעשית, והדרכה צמודה של מדריך מנוסה, שום ספר לא יכול להועיל.
בהנחה שהבנו כראוי את המידע המופיע בספר, הבעיה העיקרית שתתעורר, נובעת מהסיבה הפשוטה שאין לנו את האפשרות לראות את עצמנו מהצד! רק מי שירא אותנו יוכל להבחין בטעויות שאנו מבצעים בזמן התרגול. אם אותו אדם הרואה אותנו, הוא מדריך מנוסה, יוכל הוא לתקן את השגיאות ולכוון אותנו לפי ניסיונו אל התרגול הנכון: עמידה נכונה, תנוע נכונה ועוד… כל עוד נתרגל ללא עזרה חיצונית, יכולים אנו לתרגל את אותו הדבר במשך זמן רב ללא כל חשש או ידיעה שמדובר על תרגול לא נכון, לא יעיל ואולי אף מזיק… ואם נניח שהיה באפשרותנו לראות את עצמנו מהצד, האם הדבר היה עוזר? הרי אין לנו באמת מושג מה נכון ומה לא…

אך מה קורה אם לא הבנו כראוי את המידע המופיע בספר? שוב פעם, אין מישהו היכול לתקן אותנו ולהסביר שהבנו דבר מה בצורה שונה ומוטעת.
הרי אין לנו ניסיון בנושא, והמוח שלנו מנסה להבין את הכתוב בספר ע"י השוואות לידע קודם שאולי מזכיר משהו דומה, או ע"י דמיון וניסיון לדמות פעולה מסוימת. השוואות ודמיון מסוג זה יכולים להיות רחוקים מאוד וכלל לא קשורים למה שקראנו בספר.

נניח רפואה, אם לרגע לא נתייחס למושגים לא מוכרים ולא מובנים כגון – סב-לידתי , דאודורנט ועוד, הרי שרוב ההדרכה הכתובה בספרי רפואה, תהיה בשביל אדם שלא מכיר את הנושא ממש כמו סינית.

להבדיל אפשר לבחון דוגמה אחרת כגון מכונאות רכב, האם כאן הדברים שונים?

או מצאתי דוגמה שונה! משהוא פשוט כגון מדריך להרכבת ארון של איקיה, כמה סרטוטים פשוטים והוראות פשוטות, ויש לנו ארון.
ובכל זאת, אפילו כשמדובר בדבר כזה פשוט, טעות אחת קטנה במהלך הרכבת הארון, ולקראת הסוף נגלה שמשהו לא מסתדר ויהיה צורך לפרק את הארון עד לאותו שלב בו טעינו ולהרכיב אותו שוב. (קורא לי עם כל רהיט שרכשתי באיקיה).

יש להדגיש את נושא העבודה הרוחנית ולומר, שבתחום זה, עלינו להיזהר כפליים, כאשר התרגול נעשה ללא הדרכה ורק מול ספר.
כאן יופיעו כל הקשיים האפשריים, כיוון שבדרך כלל מדובר בתחום רחב מאוד וכלל לא מוכר לרובנו.
מושגים לא מוכרים, יבלבלו אותנו ויגרמו לנו לחשוב שמדובר במשהו שונה. יותר גרועים הם המושגים הנשמעים לנו כמוכרים, או במילים רגילות שהמשמעות שלהם שונה. כך יכולים אנו להבין שיש לתרגל משהו בצורה מסוימת, כאשר בספר מבקשים בפרוש לתרגל דבר אחר בצורה אחרת.

אני מכיר כמה מקרים בהם הבינו הקוראים, שעליהם לתרגל דבר מה הנאסר לתרגול בספר.

במקרים נדירים בהם הבנו כראוי את הכתוב, יהיה חסר לנו הפידבק ממדריך מנוסה, היכול לכוון אותנו ולהעמיד אותנו על טעותנו בתרגול. הספר לא יכול לענות לנו על שאלות שהתעוררו במהלך הקריאה או מאוחר יותר כאשר נרצה ליישם את הכתוב. חוסר הדרכה, יישום לא נכון והבנה לא נכונה את הכתוב יכולים להוביל אותנו לתרגול לא מועיל, לא נכון ואף מזיק פיזית ונפשית.

"אני מדפדף בספרים, איני לומד אותם, ומה שנותר לי מהם הוא דבר-מה שאני מזהה כשייך לזולתי; לימוד מספרים הרי זו תנועה מהוססת וקלושה שאינה מלהיבה כלל בעוד ששיחה מלמדת ומפעילה כאחד."
מישל דה מונטיין

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d בלוגרים אהבו את זה: